انواع روش های سندبلاست

سندبلاست تکنیکی است که از جریان فشار بالا از مواد ساینده برای تمیز کردن یا آماده ‌سازی سطح استفاده می ‌کند. در زمان انجام روش های سندبلاست، ماده ساینده می تواند مواد مختلفی از جمله ماسه، دانه های شیشه ای، پوسته گردو یا مواد دیگر باشد. سندبلاست اغلب برای از بین بردن زنگ زدگی، رنگ یا سایر پوشش های سطحی از فلز، بتن یا چوب استفاده می شود. همچنین می توان از آن برای ایجاد یک سطح زبر برای نقاشی یا چسباندن، یا برای حکاکی طرح ها یا الگوها روی شیشه یا فلز استفاده کرد. تجهیزات سندبلاست معمولاً شامل یک کمپرسور هوای پرفشار، یک تفنگ پخش و پاشش و یک ظرف یا قیف برای نگهداری مواد ساینده است. هنگامی که تفنگ فعال می شود، جریانی از هوای فشرده برای انفجار مواد ساینده بر روی سطح تحت درمان استفاده می شود. نیروی ذرات ساینده، پوشش یا مواد برآمده سطح را از بین می برد و سطحی تمیز و آماده را به وجود می آورد. البته باید توجه داشت که سندبلاست می تواند گرد و غبار و زباله زیادی ایجاد کند که در صورت استنشاق می تواند مضر باشد و در استفاده از این تکنیک همیشه باید نکات ایمنی را رعایت کرد.

سندبلاست چیست و چه کاربردهایی دارد؟

روش های سندبلاست گوناگون هستند که بسته به کاربرد و نوع سطح مورد استفاده می توان از آنها استفاده کرد. در این قسمت به تعدادی از روش های سندبلاست اشاره می شود:

  1. سندبلاست محفظه تحت فشار: این روش شامل استفاده از محفظه تحت فشار برای نگهداری مواد ساینده و لوله رابط برای رساندن مواد به تفنگ پاشش می باشد. محفظه فشار اجازه می دهد تا جریان یکنواخت و ثابتی از مواد ساینده وجود داشته باشد و آن را برای پروژه های بزرگ و ابعاد وسیع مناسب می کند.
  2. Siphon Blasting: به عنوان یکی از روش های سندبلاست، مواد ساینده با استفاده از یک لوله سیفونی شکل از ظرف یا قیف به سمت بالا کشیده می شوند و در حین حرکت به سمت تفنگ با هوای فشرده مخلوط می شوند. میزان پخش و پاشش در این روش معمولاً نسبت به سندبلاست محفظه تحت فشار ( روشی که در بالا شرح داده شد ) قدرت کمتری دارد اما اغلب برای پروژه های کوچکتر یا سطوح ظریف استفاده می شود.
  3. سندبلاست مرطوب: این روش شامل اضافه کردن آب به مواد ساینده قبل یا حین پخش مواد ساینده روی سطح است. آب به کاهش گرد و غبار و زباله کمک می کند و این روش را به گزینه ای امن تر و تمیزتر برای کاربردهای خاص تبدیل می کند. این روش با نام سندبلاست بدون غبار نیز شهرت دارد. از کاربرد های این روش می توان به مواردی نظیر پاکسازی نماهای بتنی و میله های آهنی، حذف لکه ها و آلودگی ها از روی سطوح بدون آلودگی، ایجاد سطح صاف بدون خط و خش و… اشاره کرد.
  4. سندبلاست قابل حمل: سندبلاست قابل حمل به عنوان یکی از روش های سندبلاست، شامل استفاده از یک واحد سندبلاست کوچک و قابل حمل است که می تواند به راحتی به محل کار منتقل شود. سندبلاست قابل حمل اغلب برای پروژه های کوچک یا برای زدودن سطوحی که دسترسی به آنها با تجهیزات بزرگتر دشوار است، استفاده می شود.
  5. سندبلاست خودکار: به عنوان یکی از روش های سندبلاست، شامل استفاده از تجهیزات تخصصی است که به طور خودکار مواد ساینده را بر روی یک سطح پخش می کند و اغلب از یک تسمه برای حرکت سطح در معرض پخش و پاشش استفاده می کند. سندبلاست خودکار معمولاً برای پروژه های صنعتی در مقیاس بزرگ که به دقت و ثبات بالایی نیاز دارند، استفاده می شود.
  6. سندبلاست خشک: در این روش مواد ساینده ای نظیر ماسه، خاک سرامیک، ساچمه های فولادی، سیلیسیم کاربید و… با فشار زیاد روی سطح پاشیده می شوند که برای پاکسازی نماهای ساختمانی، زنگ زدایی فلزات مختلف، حذف پوشش و رنگ و… مناسب است.
  7. سندبلاست به کمک ساچمه: این روش نیازمند هوای پر فشار کمتری نسبت به سایر روش ها است که برجستگی های سطوح را به کمک شلیک ساچمه رفع می کند. این روش با نام سندبلاست گریز از مرکز نیز معروف است که سطحی هموار و صاف به وجود می آورد.
  8. سندبلاست با یخ خشک: در این روش ذره های ریز کربن دی اکسید جامد روی سطح پخش می شوند. این روش سازگار با محیط زیست است و از سرعت بالایی برخوردار است.
  9. میکروبلاست: سندبلاست در مقیاس های بسیار کوچک به عنوان یکی از روش های سندبلاست؛ برای تغییر شکل الماس ها و حکاکی روی شیشه استفاده می شود.

به عنوان جمع بندی می توان گفت سندبلاست روشی برای آماده سازی سطح است که شامل حرکت دادن ذرات ریز مانند ماسه یا مواد ساینده با سرعت بالا برای زدودن زنگ، رنگ یا سایر پوشش ها از سطح است. در این فرآیند از هوای فشرده یا یک سیستم تحت فشار برای پرتاب ذرات به سطح هدف استفاده می شود که به طور موثر مواد ناخواسته را فرسایش می دهد و سطحی تمیز و بافتی زیبا روی سطح  ایجاد می کند. سندبلاست معمولاً در صنایعی مانند خودروسازی، ساخت و ساز و ساخت فلز به دلیل توانایی آن در حذف موثر آلاینده‌های سطحی و آماده سازی سطوح برای تصفیه یا پوشش بیشتر استفاده می‌شود. با این حال، اقدامات احتیاطی مناسب، مانند پوشیدن لباس های محافظ و استفاده از تهویه مناسب، باید رعایت شود تا خطرات بهداشتی مرتبط با این فرآیند به حداقل برسد.

یکی از نمونه های سندبلاست که امروزه بسیار شناخته شده است، سندبلاست چوب است که در هنر کهنه کاری مشاهده می شود. در سندبلاست چوب با استفاده از برس های سیمی و برس زدن، ناهمواری های روی چوب را می زدایند و سطح چوب را هموار می کنند؛ علاوه برآن، رگه های چوب و بافت طبیعی آن جلوه گر می شوند که ظاهر زیبایی به چوب می دهند و در صنایع مبلمان سازی، کابینت سازی، ساخت وسایل چوبی و… از این روش استفاده می شود.

نقش فرچه های سیمی در سندبلاست

پاکسازی سطوح و زودن آلاینده ها قبل از سندبلاست، امری مهم و موثر در نتیجه است که می توان این فرایند را کاربرد فرچه سیمی در سندبلاست دانست؛ اما این ابزار به طور مستقیم نیز در این عملیات استفاده می شود. به طور کلی سندبلاست حذف برجستگی ها یا برآمدگی ها و پوشش ها از روی سطوح است و فرچه های سیمی نیز ابزاری ساینده با قدرت مناسب در شکل ها و انواع متفاوت هستند. پس رابطه بین این دو درمرود سایش بسیار مشهود است. به عنوان یکی از روش های سندبلاست، از انواع فرچه های سیمی نظیر فرچه سیمی قلمی سردریلی، فرچه سیمی کاسه ای و تخت، فرچه سیمی برنجی و… می توان برای سندبلاست خصوصا روی چوب استفاده کرد. در هنر کهنه کاری وسایل، سند بلاست چوب به کمک فرچه های سیمی انجام می شود تا بافت و خطوط طبیعی روی چوب جلوه گر شوند و ضمن به وجود آوردن سطحی هموار از چوب، زیبایی چوب افزایش یابد.

انواع روش های سندبلاست

جهت آگاهی از قیمت و خرید انواع فرچه سیمی استیل، فرچه سیمی برنجی، فولادی تولید کننده فرچه سیمی ساب ایران با محفظه ها و بدنه های مختلف با کیفیت بالا و قیمت مناسب، می توانید با مراجعه به سایر صفحات سایت سایا ابزار و مشاهده کاتالوگ ها و تماس با مشاوران خرید، از اطلاعات مفیدی بهرمند شوید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید