1. خانه
  2. -
  3. فرچه سیمی ساب ایران
  4. -
  5. فرچه سیمی قلمی سردریلی

فرچه سیمی قلمی سردریلی

مجموعه فرچه های سیمی در اشکال و اندازه های متفاوت، برای ساییدن ابعاد گوناگون قطعه کار با جنس های مختلف و با قابلیت نصب بر روی دستگاه های مختلف ساخته شده اند. یکی از اعضای این مجموعه گسترده، فرچه سیمی قلمی سردریلی است که با وجود سیم های منعطف با چگالی بالا، برای تمیزکاری، پلیسه گیری و زنگ زدایی محل های غیرقابل دسترس روی سطوح فلزی، سنگی، سرامیکی، گرانیتی و… مناسب است. فرچه سیمی قلمی سردریلی دارای شفت 6 میلی‌متری است و بر روی دریل و فرز انگشتی قابل نصب است و برای نصب روی فرز، باید از تبدیل ها و کولت‌های استاندارد و مناسب استفاده کرد که از لقی فرچه حین کار جلوگیری کند. رشته سیم های فرچه سیمی قلمی سردریلی از جنس آلیاژ فولاد کربنی، استیل ضد زنگ یا برنج ساخته شده اند که درون بدنه این فرچه واقع شده اند.

انواع فرچه سیمی قلمی سردریلی

برای توصیف شکل بدنه فرچه سیمی قلمی سردریلی می توان گفت فرچه‌ های سیمی قلمی دارای بدنه گلدانی شکل هستند و رشته های سیمی درون این بدنه به طور افشان قرار گرفته و پرس شده اند. تولید کننده فرچه سیمی ساب ایران ، فرچه سیمی قلمی سردریلی را در ابعاد متفاوت، شامل قطر های 10 تا 25 میلی‌متری، طراحی و تولید می کند که در مرکز بدنه آن، یک میله  استوانه‌ای شکل واقع شده است که به آن قابلیت بر دریل نصب می دهد. فرچه سیمی قلمی سردریلی به دلیل افشان بودن تارهایش، انعطاف پذیری بالایی دارد و به دلیل ابعاد کوچک و شکل طراحی بدنه، برای پرداخت کاری، جرم گیری و سایش سطوح دور از دسترس مانند حفره ها و منافذ، درون لوله ها، درزها، زوایا و گوشه ها و … مناسب است.

فرچه سیمی دریل ( برس سیمی دریل یا برس سیمی سردریلی )

از فرچه سیمی دریل برای پرداخت کاری و تمیز کاری نقاطی که دسترسی سخت دارند و نیاز به پرداخت کاری عمیق وجود ندارد، استفاده می شود. کارایی این فرچه های سیمی روی سطوح مختلف علاوه بر شکل و ابعاد قطعه کار، به دلیل لزوم جفت شدن سیم برس ها و قطعه، به جنس قطعه مورد نظر نیز بستگی دارد و برای جنس های مختلف، رشته های سیمی از جنس های مختلف توصیه می شوند. رشته های سیمی فرچه یا برس سیمی سردریلی، معمولا از مفتول های آلیاژی فولاد کربنی، مفتول استیل ضد زنگ یا برنج تشکیل می شود. به عنوان مثال اگر قطعه کار، فولاد یا چدن است، می توان از برس سیمی دریل فولادی استفاده کرد؛ اما اگر روی قطعه استیل ضد زنگ یا آلومینیوم کار می کنید، نیاز دارید از برس استیل استفاده نمایید.                       

 اگر از برس فولادی روی قطعه استیل ضد زنگ استفاده کنید، کربن موجود در فولاد (کربن استیل) باعث آلودگی فولاد ضد زنگ شده و موجب اکسید شدن و زنگ زدگی آن می شود. همچنین کاربر می تواند برس سیمی استیل ضد زنگ را روی  قطعه کار فولادی استفاده کند ولی بعد از آن نباید بار دیگر از همان برس بر روی قطعه استیل ضد زنگ استفاده شود.

فرچه سیمی انگشتی

فرچه های سیمی سردریلی بسته به نیاز و نوع کاربرد، در ابعاد و اشکال گوناگون تولید می شوند که با توجه به شکل بدنه آنها، می توان برس های سیمی سردریلی را به موارد زیر تقسیم کرد:

از مرکزفرچه های سیمی دریل، یک شفت به قطر 6 میلی متر بیرون آمده که قابلیت نصب روی دستگاه دریل را دارا است. فرچه سیمی تخت سردریلی معمولا در قطر های 5 الی 10 سانتی متر، فرچه سیمی کاسه ای سردریلی در قطر‌های 3.5 الی 7 سانتی متر و فرچه سیمی قلمی سردریلی در قطرهای 1 تا 2.5 سانتی متر تولید می شود. به طور کلی، از فرچه سیمی دریل برای پرداخت کاری و تمیز کاری نقاطی که دسترسی سخت دارند و نیاز به پرداخت کاری عمیق وجود ندارد، استفاده می شود. تمامی فرچه های ذکر شده علاوه بر دریل، بر روی فرز انگشتی نیز قابل نصب هستند و به همین جهت با نام فرچه های سیمی انگشتی نیز شناخته می شوند.

قیمت و خرید فرچه سیمی فرز انگشتی، سایا ابزار صنعت

فرچه سیمی فرز انگشتی

یکی از اعضای مجموعه دستگاه های فرز که در انواع گوناگونی ساخته شده اند، فرز انگشتی است که ابزاری مناسب برای صیقل، رفع پلیسه، ساب زنی و… در صنایع گوناگون است و دارای دو مدل گلو بلند و گلو کوتاه است. اجزای این دستگاه شامل موتور، شفت و آرمیچر برای این دستگاه، قابلیت تنظیم سرعت چرخش را فراهم می کنند. از آنجا که از فرزهای انگشتی در سخت کاری ها مانند صیقل دادن سطوح سخت فلزی استفاده می شود، مصرف کننده ها در راستای تحقق اهداف خود، نیازمند فرچه های سیمی هستند. فرچه های سیمی سردریلی به خوبی روی دستگاه فرز انگشتی قابل نصب هستند و به دلیل ابعاد مناسب و کوچک، ضریب اطمینان را افزایش و احتمال خطا و آسیب به قطعه را کاهش می دهند و از لقی و لغزش جلوگیری می شود. به همین دلیل با نام فرچه سیمی فرز نیز شناخته می شوند.

فرچه سیمی سنگ انگشتی

نام دیگر دستگاه فرز انگشتی، دستگاه سنگ انگشتی است. در نتیجه نام دیگر فرچه های سیمی سردریلی یا فرچه های انگشتی، فرچه سیمی سنگ انگشتی نیز هست. فرچه های سیمی سردریلی یا سنگ انگشتی در انواع گوناگون  برای پرداخت کاری و تمیزکاری نقاط دور از دسترس که نیاز به پرداخت کاری عمیق وجود ندارد، استفاده می شوند و در صنایع مختلف برای زدودن آلاینده‌ها و پلیسه ها، تمیزکاری و پرداخت سطحی و با عمق کم قطعات فلزی، چوبی، سرامیکی، سنگی و… کاربرد دارد. فرچه های سیمی سردریلی در مقایسه با سایر فرچه های سیمی، در قطرهای کوچک تری طراحی و ساخته می‌شوند؛ زیرا قطرهای بزرگ تر از نظر علم طراحی قطعات، مورد قبول واقع نیستند و احتمال غیراستاندارد بودن سطح مقطع یا مرکز ثقل نامناسب را افزایش می دهد که موجب لقی، لغزش و عدم تعادل فرچه می شود و علاوه برآسیب به قطعه کار، برای سلامت اپراتور تهدید محسوب می شود.

این برس های سیمی مانند همه فرچه ها از نظر جنس مفتول به سه دسته تقسیم می شوند و نیازمند جفت شدن جنس مفتول با جنس قطعه کار نیز هستند و به دلیل اهمیت زیاد زبری سیم های فرچه های صنعتی، معمولا این تارها از از فلزاتی ساخته می شوند که هم دوام بالا دارند و هم زبری خوبی را ارائه می دهند.

برس سیمی با جنس مفتول استیل ضد زنگ: برای زدودن زنگ های آهن از این فرچه ها استفاده می شود زیرا به دلیل خاصیت ضد زنگی، در برخورد با زنگ زدگی ها دچار مشکل نمی شوند و زنگ نمی زنند.

برس سیمی با جنس مفتول فولاد سخت: به دلیل دوام بسیار بالای فولاد، این آلیاژ جهت استفاده در فرچه های صنعتی بسیار مناسب است و برای از بین بردن زنگ زدگی های بسیار سخت و پرداخت کاری های عمیق مورد استفاده قرار می گیرد.

برس سیمی با جنس مفتول برنج: مفتول های برنجی در مقایسه با سایر مفتول ها، انعطاف پذیری بسیار بالاتری دارند و برای هموار کردن سطوح حساس مناسب هستند؛ زیرا استفاده از فرچه های سخت برای سطوح حساس به دلیل آسیب به سطح توصیه نمی شود.

خرید برس سیمی کوچک 

همانطور که گفته شد، به جهت اینکه فرچه های سیمی سردریلی یا انگشتی شامل فرچه سیمی قلمی سردریلی، کاسه ای سردریلی و تخت سردریلی، در ابعاد کوچک طراحی و تولید می شوند، جز برس های سیمی کوچک محسوب می‌شوند و برای خرید این دسته از برس ها، باید به نکته هایی توجه نمود.

در حالت کلی، کیفیت یک ابزار تحت تاثیر سه عامل طراحی، مواد اولیه و نحوه ساخت و تولید است. همانطور که اشاره شد، این برس ها در اشکال گوناگون مانند فرچه سیمی قلمی سردریلی، کاسه ای سردریلی، تخت و استوانه ای سردریلی طراحی و ساخته می شوند که قیمت هرکدام از این انواع متفاوت است. با توجه به قابلیت جفت شدن جنس قطعه و رشته سیم های فرچه سیمی، انتخاب نوع جنس رشته ها و ابعاد مورد نظر نیز سبب وجود قیمت‌های متفاوت می‌شود.

یکی از ابتدایی ترین مسائل مطرح شده در کیفیت برس سیمی، جنس و کیفیت ماده مورد نظر برای ساخت بدنه و رشته های این ابزار است. برای مثال در سیم های فولادی، درصد کربن عامل موثری در تعیین شکنندگی این تارها است و هرچه درصد کربن کمتر باشد، استحکام رشته های سیمی بیشتر و دراثر سایش مقاوم تر است. عامل موثر دیگر دقت و ظرافت ماشین کاری بدنه فرچه سیمی است و در صورت عدم رعایت آن، احتمال لغزش فرچه حین مصرف افزایش می یابد و علاوه بر سخت بودن استفاده از فرچه لق، می تواند به قطعه کار آسیب برساند.

یکی از عوامل موثر در خرید فرچه سیمی قلمی سردریلی، کاسه ای سردریلی و تخت سردریلی ، توجه به زبری سیم ها است. زبری سیم ها می تواند در اثر جنس سیم‌ها باشد، ولی یکی از عوامل موثر در زبری سیم ها، قطر سیم ها است. هرچه قطر سیم های برس بیشتر باشد، زبری آن بیشتر است و فرایند سایش را سرعت می بخشد.

یکی دیگر از نکاتی که در هنگام خرید فرچه سیمی قلمی سردریلی، کاسه ای سردریلی و تخت سردریلی باید به آن توجه کرد، حداکثر سرعت چرخش فرچه است که نشان دهنده حداکثر سرعتی است که فرچه می توند بچرخد. حداکثر سرعت چرخش با واحد تعداد دور در دقیقه مشخص می‌شود و در هنگام انتخاب فرچه، باید میزان دور مطلوب خود را با آن تطبیق داد. طبیعتا هرچه سرعت چرخش فرچه بیشتر باشد، سرعت سابیدن بیشتر است اما مشکل اینجا است که بعضی از دستگاه های دریل و فرز نمی توانند بیشتر از یک دور مشخص را ایجاد کنند.

کاتالوگ+ قیمت و خرید فرچه سیمی قلمی سردریلی ساب ایران، سایا ابزار صنعت