1. خانه
  2. -
  3. فرچه سیمی ساب ایران
  4. -
  5. فرچه سیمی تخت بافته

فرچه سیمی تخت بافته 

در صنعت گاهی نیاز می شود که سطح یک قطعه با اهداف گوناگون، ساییده شود و یکی از ابزار تحقق سطح صیقلی یک قطعه، فرچه های سیمی هستند که در اشکال مختلف برای کارایی های متفاوت تولید می شوند. فرچه سیمی تخت بافته، جز فرچه های سیمی خشن و زبر محسوب می شود که قابلیت پرداخت کاری، تمیز کاری و زنگ زدایی خشن و با عمق زیاد از روی قطعات را دارند. شکل بدنه فرچه سیمی تخت بافته به صورت یک دیسک یا بشقاب است که دور تا دور این دیسک، در فواصل معین و یکسان رشته های سیمی با اندازه های یکسان واقع شده اند که به یکدیگر تابیده‌اند. در مرکز بدنه فرچه تخت، حفره ای دایروی قرار دارد که برای نصب فرچه سیمی تخت روی انواع سنگ فرز و سنگ رومیزی تعبیه شده است.

فرچه سیمی تخت بافته

کاربرد برس سیمی تخت بافته

از فرچه سیمی تخت افشان به دلیل انعطاف پذیری و تراکم بالای رشته های سیمی جهت تمیزکاری و پلیسه گیری‌های با عمق کم و سطحی استفاده می شود. در صورتی که فرچه سیمی تخت بافته برای رفع آلاینده های سخت و زنگ زدایی های خشن کاربرد دارد. فرچه های سیمی تخت کابرد بسیار گسترده ای در صنعت دارند و در دستگاه فرز یا سنگ رو میزی نصب می شوند. به عنوان نمونه هایی از کاربرد فرچه های خورشیدی، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از برس های تخت می توان برای رفع پلیسه های چرخ‌ دنده ها استفاده نمود. در صورتی که روی چرخ دنده ها، ناهمواری و پلیسه و آلاینده وجود داشته باشد، عملکرد این چرخ دنده ها به درستی انجام نمی شود و به خوبی در یکدیگر قفل نمی شوند و فرایند انتقال قدرت با مشکل رو به رو خواهد شد و ماندگاری چرخ دنده ها در اثر سایش و لقی کاهش خواهد یافت. به همین جهت، سطح هموار و صیقلی چرخ دنده ها نکته مهمی است که زمینه آن با استفاده از فرچه سیمی تخت فراهم خواهد شد.
  • فرچه های خورشیدی ( افشان و بافته شده ) در برطرف کردن اکسیداسیون روی استیل ها کارایی دارند. در فرایند تبدیل آهن به استیل ضد زنگ در اثر عملیات حرارتی و سرد کردن ناگهانی، زنگ زدگی و اکسیداسیون روی قطعه اتفاق می افتد و باید قبل از عملیات نهایی این فرایند، زنگ زدگی ها را برطرف کرد. فرچه های سیمی با ابعاد مختلف و شکل های متنوع همواره می توانند برای رفع اکسیداسیون مناسب باشند و در درجات مختلف زبری سطح، سطح قطعه را هموار کنند.
  • فرچه های سیمی تخت از ابزار تمیزکاری سطوح جوشکاری شده محسوب می شوند. سطوح جوشکاری شده برای جلوگیری از ایجاد حفره باید تمیزکاری و پلیسه گیری شوند تا گازهای محبوس آزاد شوند که این عمل از زنگ زدگی جلوگیری می کند. استفاده از برس های سیمی تخت ( بافته و افشان ) برای تمیزکاری این سطوح پیشنهاد داده می شود که قابلیت نصب روی دستگاه فرز را دارند و عملیات را سرعت می بخشند.
  • اتصالات بین لوله ها و قطعات رزوه کاری شده به ویژه در میادین نفتی و… از جمله مواردی هستند که جهت کاهش ریسک های اتصال بین قطعات، باید بدون از بین بردن بیس و سطح رزوه کاری شده، به صورت دوره ای تمیز کاری شوند. محصولات سنباده ای همانند سنباده فلاپ ها به دلیل از بین بردن سطح و پایه متریال رزوه کاری شده برای تمیزکاری مناسب نیستند. برای حل این مشکل استفاده از فرچه های تخت یا سردریلی که با سرعت مناسب داخل رزوه ها را تمیز کاری می کنند، توصیه می شوند.
کاربرد فرچه سیمی تخت بافته در صنعت

فرچه سیمی خورشیدی

با توجه به شکل فرچه سیمی تخت بافته و بدنه تخت و دیسکی شکل و وجود رشته های سیمی دور تا دور آن، از این فرچه با نام فرچه سیمی خورشیدی نیز یاد می شود. فرچه های سیمی خورشیدی یا برس های گرد، دو نوع افشان و بافته شده را شامل می شوند که تقریبا کاربردهای یکسانی دارند و قابلیت نصب روی دستگاه سنگ رومیزی و فرز را دارند و تفاوت آنها در نرمی و سختی آنها است. در صورتی که استفاده ازفرچه سیمی تخت افشان کافی نباشد، به جای اعمال فشار بیش از حد به برس، از نمونه بافته شده استفاده می شود  که سختی و قدرت آن بیشتر است. فرچه سیمی تخت بافته به دلیل بافته بودن رشته های سیمی، مقاومت بسیار بالایی دارد و برای رفع آلاینده ها و پلیسه های سخت یا زنگ زدایی خشن و رنگ برداری با عمق بالا، کارایی موثر دارد.

 شکل زیر نشان دهنده شماتیک فرچه سیمی تخت بافته است:

شماتیک فرچه سیمی خورشیدی

نکات مهم حین استفاده از فرچه سیمی تخت بافته 

تولید کننده فرچه سیمی ساب ایران یا فرچه سیمی کربلایی فرچه سیمی تخت بافته را در ابعاد متفاوت مانند 11.5 ، 15 و 17.5 سانتی‌متر تولید می کند و معمولا رشته های سیمی آن، قطرهای مختلف ندارند؛ زیرا خاصیت زبری و خشن کاری آن با بافته بودن رشته هایش تامین می شود. این دسته از برس ها در مقایسه با نوع افشان، از انعطاف پذیری خیلی کمتری برخوردارند و صلبیت بیشتری دارند و برای سطوحی که آلاینده های سخت تری دارند، مناسب هستند. جنس رشته سیم‎ها، معمولا از استیل ضد زنگ، آلیاژ فولاد کربنی یا برنج است که با توجه به قابلیت جفت شدن قطعه و برس از نظر جنس، انتخاب جنس سیم ها به جنس قطعه وابسته است. به طور مثال برای قطعه کار فولادی یا چدنی باید از برس سیمی فولادی و برای قطعه کار از جنس استیل ضد زنگ یا آلومینیوم باید از برس استیل استفاده کرد. نوع برنجی برای طیف گسترده ای از جنس های مختلف قابل استفاده است.

مانند سایر فرچه های سیمی، حین استفاده از فرچه سیمی تخت بافته هم باید حداکثر سرعت چرخش فرچه ها را در نظر گرفت که با واحد تعداد دور در دقیقه (RPM) مشخص می‌شود و در هنگام انتخاب فرچه، باید میزان دور مطلوب خود را با آن تطبیق داد. افزایش سرعت برس سیمی در بسیاری از موارد خاصیت براده برداری برس را افزایش دهد. لذا انتخاب برس سیمی با رشته سیم نازک و سرعت بالا می تواند نتایج یکسان با هنگامی که برس سیمی با رشته سیم کلفت و سرعت پایین انتخاب می نمایید، داشته باشد. لذا استفاده از برس سیمی نازک با سرعت بالا در هنگام کار توصیه می شود.

همانطور که اشاره شد، فرچه سیمی تخت بافته در ابعاد و قطرهای گوناگونی طراحی و تولید می شود که ابعاد مورد نیاز برای هر یک از کاربردهای تمیزکاری، پرداخت کاری و زنگ زدایی خشن خطوط جوشکاری، محل اتصال لوله‌ها و… می تواند متفاوت باشد.

نوک سیم های برس، کار براده برداری را انجام می دهند. در صورتی که نوک برس سیمی تا حد امکان روی قطعه کار عمود نباشد، تماس کامل صورت نگرفته و به صورت موثر عمل براده برداری صورت نخواهد گرفت. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان زاویه  فرچه تخت با قطعه کار نباید بیشتر از 15 درجه باشد. در شکل زیر شیوه صحیح نگه داشتن فرچه سیمی تخت نشان داده شده است. 

علاوه بر موارد بالا در استفاده از برس های نوع تخت، در صورتی که برس سیمی تا مدت زیادی از یک طرف به دستگاه فرز نصب شده است، برس را خارج نموده و 180 درجه برگردانید و از طرف دیگر روی دستگاه فرز نصب نمایید تا رشته های سیمی برس بازدهی بیشتری داشته باشند. به دلیل قابلیت نصب فرچه های سیمی تخت روی دستگاه های سنگ، این فرچه ها با نام فرچه سیمی سنگ رومیزی نیز شهرت دارند و تمامی عوامل ذکر شده در بالا در قیمت فرچه سیمی سنگ رومیزی انتخابی شما موثر هستند.

کاتالوگ+ قیمت و خرید فرچه سیمی تخت بافته ساب ایران، سایا ابزار